خانه / وبلاگ / پزشکی / تغذیه در دوران بارداری

تغذیه در دوران بارداری

Rate this post


یکی از مهم ترین وظایف خانم ها در طی دوران بارداری حفظ سلامتی خود و جنین شان، با داشتن تغذیه سالم در این دوران می باشد. انتخاب های صحیح در تغذیه بارداری به بهبود رشد و تکامل جنین کمک می کند.

بر خلاف تصور خیلی از افراد که فکر می کنند در دوران بارداری باید انرژی فراوانی دریافت کنند، دریافت کالری شما باید روزانه به طور متوسط 300 کالری بیش از آنچه که قبل از بارداری مصرف می کردید، باشد. هر چند که ممکن است در ماه های اول بارداری حالت تهوع و استفراغ برای شما مشکلاتی ایجاد کند، سعی کنید رژیم متعادلی داشته باشید و ویتامین های مورد نیاز دوران بارداری را دریافت نمایید.

‍ برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز، انواع متنوعی از غذاها را بخورید.
مصرف روزانه
7 تا 11 واحد نان و غلات

3 تا 4 واحد میوه

4 واحد یا بیشتر سبزیجات

3 واحد لبنیات

3 واحد از منابع پروتئینی (گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ یا مغز دانه ها)

توصیه می گردد.

میزان کمی از چربی ها و شیرینی ها را دریافت نمایید.

‍ در دوران بارداری، روزانه 1000 تا 1300 میلی گرم کلسیم از رژیم خود دریافت نمایید.
به این منظور روزانه حداقل 4 واحد لبنیات و غذاهای غنی از کلسیم بخورید.

سبزیجات برگ سبز، کشمش، بادام، پسته، بادام زمینی و گردو است.

بهترین منابع کلسیم لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر، کشک و قره قوروت و نیز غذاهای دریایی است.
سایر منابع کلسیم شامل :

سبزیجات برگ سبز، کشمش، بادام، پسته، بادام زمینی و گردو است.

بهترین زمان مصرف ویتامین ها و املاح معدنی جهت جذب بهتر در دوران بارداری :
آهن

بعد از شام (جذب آن قبل از غذا بهتر است ولی به دلیل مشکلات گوارشی بعد از غذا توصیه می شود)
قبل از خواب (تا مدت بیشتری در بدن بماند)
افزایش جذب با ویتامین ث مثل مرکبات
با چای قهوه و لبنیات ١-٢ ساعت فاصله داشته باشد.
کلسیم
با چای قهوه و لبنیات ١-٢ ساعت فاصله داشته باشد.
ترجیحا شب قبل از خواب مصرف نشود (در طول روز مصرف آب و فعالیت بدنی مانع از رسوب کلسیم در کلیه می شود)
همراه یک لیوان کامل آب
امگا٣:
بعد از غذا (غذای چرب جذب آن را افزایش می دهد)
ویتامین D, E, K, A:
بعد از غذا (ویتامینهای محلول در چربیند و غذای چرب جذب آنها را افزایش می دهد)
مولتی ویتامین ها:
بعد از غذا
ویتامین B, C:
معمولا هر زمانی می توان مصرف کرد. محلول در آب هستند.

لوبیا سبز منبعی غنی از آهن است و مصرف آن به خانم های باردار بسیار توصیه می شود.

مقدار آهن موجود در لوبیا سبز با گوشت قرمز برابری می کند.

 

درباره ی fabrikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *