خانه / وبلاگ / پزشکی / مراقبت و تغذیه مادر و نوزاد

مراقبت و تغذیه مادر و نوزاد

Rate this post

پیشگیری از زردی نوزاد در دوران بارداری

بعضی از مادران به دلیل نگرانی از ایجاد زردی در نوزادشان، در ماههای آخر بارداری مبادرت به مصرف بی رویه خنکی و از مصرف مواد غذایی گرمی خودداری می کنند که این امر باعث بروز مشکلات در مادران باردار می شود.
⛔️این کار به هیچ وجه توصیه نمیشود.
راه منطقی آن است که در یکی دو ماه آخر بارداری، مادر هفته ای یک بار، زبان خود را در آینه کنترل کند؛ اگر زبان زردرنگ بود می تواند نشان دهنده افزایش صفرا و احتمال ایجاد زردی در نوزاد باشد.
در این حال بهتر است یک خنکی ملایم مثل عرق کاسنی را چند روز مصرف کند تا مشکل حل شود.
✳️توصیه عمومی برای رفع نگرانی همه مادران این است که از یک هفته به زایمان هر روز یک استکان عرق کاسنی مصرف کنند؛ امّا فراموش نکنند که درمان زردی نوزادان، کاری ساده است و نباید باعث نگرانی آنها شود.

سبزیجات را در بارداری بخار پز یا خام بخورید تا از جذب کامل ویتامین های آن مطمئن شوید

برای جذب هر چه بیشتر ویتامین های سبزیجات آنها را نجوشانید بخار پز یا خام بخورید پزشک ممکن است برای اطمینان از دریافت ویتامین ها از این هفته برای شما مکمل ویتامین مانند قرص مولتی پریناتال را تجویز کند از هفته ۱۳ تا دوران شیردهی میتوانید این قرص را مصرف کنید و برای رشد و سلامت جنین بسیار مفیدست
😘مصرف آنرا فراموش نکنید

مزایای مصرف چغندر(لبو) در دوران بارداری

🔸جلوگیری از نقایص مادرزادی جنین:
چغندر سرشار از فولات است، بنابراین مصرف این سبزی در دوران بارداری زنان برای رشد بافت­های بدن جنین داخل رحم مفید است. همچنین، اسید فولیک موجود در این گیاه برای رشد و توسعه نخاع جنین، در طول سه ماه اول از دوران بارداری بسیار مهم است. در واقع، می­توان ادعا کرد که خوردن و نوشیدن آب چغندر در این دوره حساس، رشد مناسب نخاع جنین را تضمین نموده و خطر ابتلا به نقص در نخاع، مانند اسپینا بیفیدا و عارضه لب شکری را به شدت کاهش خواهد داد.
🔸افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن زنان باردار:
زنان باردار به سیستم ایمنی بوی نیاز دارند، تا از خطر ابتلا به بیماری­ها و عفونت­های مختلف در امان باشند. از آن­جایی که چغندر دارای خواص آنتی اکسیدانی است، پس مصرف آن باعث افزایش سطح سیستم ایمنی بدن زنان باردار شده و سلامت این مادران و نوزادان متولد نشده آن­ها را تضمین خواهد کرد.
🔸 جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان:
زنان در طول بارداری در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. از آن­جایی که چغندر سرشار از کلسیم و سیلیس می­باشد، بنابراین مصرف آن در دوران بارداری مانع از بین رفتن لایه آهکی دندان­ها و استخوان­های مادر شده و خطر ابتلای زنان حامله به بیماری پوکی استخوان را کاهش می­دهد.
🔸تنظیم سوخت و ساز:
به دلیل این که سبزی چغندر یک منبع عالی از پتاسیم است، بنابراین نوشیدن آب آن و یا مصرف خود این سبزی باعث تعادل الکترولیتی در بدن زنان باردار شده و کنترل سوخت و ساز بدن را در دوران بارداری افزایش خواهد داد. همچنین، مصرف متعادل سبزی چغندر شیرین، به مادران باردار کمک می­کند تا سطح فشار خون خود را تنظیم کرده و در حالت طبیعی قرار دهند.
🔸 جلوگیری از بروز درد مفاصل و تورم بدن :
همانطور که می­دانید چغندر حاوی بتائین است، که به عنوان یک عامل ضد التهابی قدرتمند در بدن زنان بادار عمل کرده و مصرف آن در دوران بارداری مانع از بروز درد و تورم مفاصل این افراد خواهد شد

نشانه های سرماخوردگی در بارداری چیست؟تفاوت سرماخوردگی و آنفلانزا

سرماخوردگی معمولا با خراشو درد گلو شروع میشود که یک یا دو روز ادامه می یابد. در ادامه علائم دیگر خود را نشان می دهند مانند:
*آب ریزش بینی
*عطسه
*خستگی
*سرفه های خشک مخصوصا در روزهای آخر سرماخوردگی که ممکن است یک هفته یا بیشتر به طول بینجامد.
*تب (معمولا کمتر از 38 درجه)

⚠️تفاوت سرما خوردگی و آنفولانزا با استفاده از علائم آن ها مشخص می شود:
🔻سرما خوردگی، حتی در بدترین شرایط از آنفولانزا خفیف تر است. علائم آن کم کم نمایان می شود و تب در آن اتفاق نمی افتد. گلودردی که در سرماخوردگی اتفاق می افتد بعد از یک یا دو روز ناپدید می شود و آب ریزش بینی و سرفه باقی می ماند.
🔻آنفولانزا شدیدتر می باشد و به صورت ناگهانی اتفاق می افتد. علائم آنفولانزا شامل تب شدید (معمولا بین 38 تا 40 درجه فارنهایت)، سردرد، سرد بودن، گلودردی که در روزهای دوم و سوم بدتر می شود، درد عضلات و خستگی و ضعف (ممکن است دو هفته یا بیشتر طول بکشد). شما ممکن است عطسه و سرفه را نیز تجربه کنید.

روش های طبیعی درمان سرماخوردگی در بارداری

🔸مصرف سیر تازه. سیر ترکیبی ضد ویروسی می باشد. مصرف یک یا دو حبه سیر یا افزودن آن به سوپ یا جوشانده آن مناسب می باشد.
🔸استفاده از دستگاه مرطوب کننده. این دستگاه هوا را مرطوب نگه می دارد و تجمع آلودگی جلوگیری می کند میتوانید از یک کتری استفاده کنید زمانی که جوش آمد زیر آن را کم‌کنید تا هوا را مرطوب کند
🔸استفاده از قطره بینی. این گونه قطرات باعث مرطوب شدن مسیر بینی می شود و در طول بارداری ضرری ندارند.
♦️قرقره کردن آب نمک. این کار باعث تسکین گلودرد می شود. ¼ قاشق غذاخوری نمک در هشت اونس آب گرم بریزید و قرقره کنید.
🔸عسل. مصرف یک قاشق غذاخوردی عسل در بارداری (یا ترکیب عسل، لیمو و آب داغ) باعث کاهش سرفه های خشک می شود تا میتوانید مایعات بخورید.

مصرف چیپس و پفک در دوران بارداری ممنوع

مصرف چیپس،پفک و بیسکویت کارخانه ای در هنگام بارداری باعث افزایش ماده ای به نام آکریلامید در بدن مادر شده و روند رشد جنین را به خطر می اندازد و در نهایت باعث تولد نوزادی کم وزن که در مقایسه با نوزدان سالم تر سر کوچک تری دارند میشود نوزادان این مادران معمولا هنگام تولد ۱۴۰ گرم وزن کمتری نسبت به سایر نوزادان دارند و در آینده نسبت به قد ژنتیک خود رشد خوبی نخواهند داشت.
آکریلامید یک ماده شیمیایی است که در غذاهایی که با حرارت زیاد پخته می شوند، تولید می شود. این ماده معمولاً در غذاهایی مثل چیپس، سیب زمینی سرخ کرده.
❗️علاوه بر آن چیپس و پفک موجب افزایش تورم بارداری،مشکلات کلیوی و فشار خون بالا میشود
تاثیر چیپس بر سلامتی جنین در حال رشد دقیقاً همانند تاثیر سیگار و مواد دخانیات است.

افزایش هوش جنین با مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ

تخم مرغ غنی از امگا ۳ است و به سلامت و تکامل مغز، جریان بهتر خون و کاهش احتمال بیماری های قلبی در جنین کمک میکند، تخم مرغ حاوی مقادیر فراوانی پروتئین نیز هست و برای روشنی و درخشندگی پوست و رشد ماهیچه ها و وزنگیری جنین بسیار مفیدست.دانشمندان با انجام مطالعه روی هزاران مادر باردار دریافتند مادرانی که در دوران بارداری تخم مرغ بیشتر مصرف می کردند جنین آن ها دارای وزن بیشتر و از ضریب هوشی بیشتری برخوردار بود.
همچنین تخم مرغ از تولد نوزاد نارس جلوگیری می کند.
مادرانی که تمام علائم آن ها به ویژه کلسترول شان طبیعی است روزانه می توانند یک عدد تخم مرغ را برای افزایش هوش جنین شان مصرف کنند. و مادران با کلسترول بالا و اضافه وزن تنها سفیده آن را بخورند.

منابع آهن و جلوگیری از کم خونی در بارداری

خانم های باردار برای تامین نیاز روزانه خود به آهن میبایست هر روز یکی از مواد غذایی زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهند:

گوشت گاو و گوسفند
مرغ و ماهی
دانه کدو تنبل، بادام زمینی، فندق آجیل *
حبوبات نخود و عدس *
غلات سبوس دار *
سبزیجات برگ دار تیره مانند اسفناج و برگ چغندر *

مواد غذایی که جلوی آنها علامت گذاشته شده آهن آنها غیرهم است یعنی به سادگی جذب نمیشود و میبایست با غذاهایی که منبع خوبی از ویتامین C هستند مصرف شود:
کیوی
مرکبات یا میوه های گرمسیری
فلفل دلمه ای

و به همراه منابع کلسیم مانند لبنیات مصرف نشود.

 

درباره ی fabrikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *